søndag den 24. februar 2008

Mandag d. 18. februar 2008

Jeg synes egentlig gerne jeg burde fortælle lidt om min skole efterhånden, bare sådan lige en typisk dag om hvad jeg egentlig går og laver. Indtil videre tager jeg den lidt med ro, der er mange nye ting at vænne sig til og jeg har det jo generelt bedst med at bruge lidt tid på at finde ud af hvad det egentlig er der sker omkring mig inden jeg begynder at sætte alt for meget i gang.

Lige et billede af klasselokalet til knapt 20 børn


Her er lige en oversigt over hvad der overordnet foregår i løbet af en ganske almindelig skoledag;

Jeg møder kl. 8.30 hvor vi bruger en times tid på at tale og lege med de børn der kommer tidligt, så henter vi nogle børn der bor et lille stykke væk, det er en ganske særlig service Subhash tilbyder, fordi hvis ikke han gør sig selv og skolen tydelig overfor forældrene sender de altså bare ikke deres børn i skole, de har aldrig selv gået i skole og klarer sig udmærket så de har svært ved at se formålet med hvorfor deres børn burde gå der. Kl. 10 går undervisningen i gang, det foregår enten ved at de først synger en bøn til Shiva og bagefter holder Subhash et oplæg for børnene, eller de gennemgår de plancher der hænger på væggene, eller gennemgår de lektier de har fået for. Kvart i elleve er der pause, hvor vi alle sammen er ude og lege, de store drenge er glade for at spille kricket og pigerne vil gerne sjippe eller kaste med bolde til hinanden, ellers sidder de bare og hgger, der er selvfølgelig også god gang i de små. Har jeg nævnt at der er 27 børn i klassen mellem 3 og tolv år? Nå men det er der i hvert fald, plus de små søskende der begynder at komme med i skole så snart de er renlige, ellers får de store piger slet ikke lov til at tage af sted. Så der sender jeg lige en gang imellem en kærlig tanke til alle jer der er i praktik hjemme, hvor pædagogerne hele tiden brokker sig over at de aldrig har tid til noget, men så skal det jo lige nævnes igen at ørnene hernede er meget strukturerede og diciplinerede J Halv tolv til tolv er der undervisning igen, hvilket oftest foregår ved at børnene sidder og øver sig i at skrive alfabetet og de forskellige bogstavsammensætninger der laver de forskellige lyde, så ser de nemlig helt anderledes ud end når bogstaverne bare står alene.

Klokken tolv til halv to er der pause igen hvor jeg så spiser hos Subhash og hans kone Shoba (ja, de ved stadig godt selv at det lyder sjovt) det er altid en eller anden form for sammenkogte grøntsager som man pakker ind i et fladt brød som jeg har glemt hvad hedder men det er en ganske udmærket måde for mig at spise mine grøntsager på. Bagefter plejer jeg at gå en tur hen til floden/skraldespanden for at sidde og ryge en smøg og smide de lange ærmer så jeg trods alt kan få mig en lille smule sol.

Jeg burde nok lige beskrive klasseværelset lidt mere grundigt også; det er et hus der indeholder et enkelt rum på ca. 20 kvadratmeter, der står et kateter og der er to plastic havestole, en til Subhash og en til gæster. Så er der ti små bænke, de ni af dem udgør borde til børnene og den sidste udgør mig lille hjørne. Så er der som sagt en tavle og mange forskellige plancher hvor alfabetet står og alle tal fra 1 til 100 og mange andre ting og så til sidst en papkasse i hjørnet til legetøj og til de små måtter børnene har at sidde på.

Nå, eftermiddagen starter jo så halv to hvor der så er undervisning til kl. halv tre og der laver de som regel noget der er lidt sjovere, de fortæller små historier eller synger nogle sange, men andre gange er der også reel undervisning her. Så er der jo så pause til kvart over tre, hvor de så absolut bruger de sidste 45 min på at hygge og synge sange mens der er et par piger der fejer alt det røde støv af gulvene og til sidst synger de nationalsangen inden de tager hjem.


Lige en hellig ko mere


Det var vist ca. det, nå nej, der er ikke en egentlig skraldespand på skolen, ting bliver smidt ud af vinduet og om morgenen brænder de det affald af som jo så ligger rundt omkring derude. Det står ungerne selv for og det fungerer fint.

Ingen kommentarer: